8 grunde til at digital markedsføring er alfa omega

 

Jeg har tidligere skrevet om digitale markedsførings muligheder, så hvorfor igen ? – jo det bare så vigtigt at jeg gerne vil uddybe lidt mere.

Ifølge Smartinsights er det kun omkring 50% af alle organisationer, som har en tydelig defineret digital markedsføringsstrategi. Med en bedre digital forståelse og praktisk, vil du kunne tage kvantespring i forhold til dine nærmeste konkurrenter. I denne artikel vil jeg præsentere 8 grunde til, hvorfor det er alfa omega at have en skarp og defineret digital markedsføring.

  1. Dine kunder er digitale

Ifølge en undersøgelse fra Danmarks Statistik har 97% af alle danskere internetadgang i hjemmet i form af en computer, mobiltelefon eller tablet. Især i Danmark giver det god mening at fokusere på online markedsføringsstrategien, da de danske forbrugere er nummer 2 i Europa til at handle på nettet med hele 3,5 mio., danskere, der handler på nettet i landet. Det er derfor utroligt vigtigt, at du er synlig og tilstede på de kanaler, dine kunder dagligt befinder sig på. Når vi taler om køb af fitness, har mange stadig den opfattelse, at det vil vore medlemmer helst gøre i vore centre, dette er ikke længere hele sandheden, mange vil gerne købe deres medlemskab i fred og ro derhjemme, via deres telefon, tablet eller pc.

  1. Sociale medier

I forlængelse af at dine kunder i dag er primært digitale, er de sociale medier blevet en afgørende annoncerings kanal. At bruge sociale medier til reklamesatser er både billigere end de traditionelle reklameformer, men det gør også at dit virksomheds budskab hurtigere vil blive spredt igennem de aktive mediebrugere. Hele 67% af den danske befolkning er på Facebook, og derfor er dette medie den primære annonceringsplatform, som du burde have styr på. Det er dog ikke nok bare at ”booste” et godt opslag, faktisk er det ikke ret meget værd. Dog er ”rigtige” annoncer på Facebook, der er segmenteret, netop til dit lokale område, meget mere virksomme.

  1. Få en top-of-mind placering

De fleste købsprocesser starter med en søgning på Google, og med en veludviklet digital strategi sikrer du, at det er netop DIN virksomhed, som kunden møder, uanset hvilken platform, kunden befinder sig på. Dette skaber harmoni for kunden, da det er den samme modtagelse de møder på tværs af de forskellige online medier. Google er glade for ”stærke” hjemmesider, som har nyheder og som er personlige. Google honorerer hjemmesider, ved at placere dem højt i søgefeltet. Du kan også annoncere på google, så du den vej også kan komme op på listen.

  1. Målbar performance

Online markedsføring har den fordel at dine kampagner og reklameindsatser er målbare, hvilket giver dig mulighed for hele tiden at optimere din online strategi således at du opnår en omfattende synlighed, der endeligt leder til en forøgelse af konverteringer. Med en veludviklet digital strategi får du også gratis data omkring kundeadfærden på dit site, og dette leder videre til det næste punkt. Brug evt. Google analytics, som vil kunne give dig vigtig information om trafik på din hjemmeside.

  1. Mulighederne med Retargeting

Din indsamlede information omkring dine kunder, gør det muligt for dig at målrette din online markedsføring meget specifikt i forhold til dine kunders søgeadfærd. Grundpillen i konceptet ”Retargeting” er at kunden gentagne gange eksponeres for produkter eller ydelser, som de i deres historik har vist interesse for. Dette øger konverteringsraten og din ”Click Trough Rate”.

  1. Identificering af kunderejsen

Den digitale marketings strategi hjælper din virksomhed med at identificere kundens vigtigste touchpoints. At kunne identificere kunderejsen er altafgørende i forhold til være på forkant med at være tilstede på de kanaler, man naturligt ville møde kunden.

  1. Troværdighed

Ved at være tilstede i det digitale billede er det nemmere at opbygge en høj troværdighed. Spashop.dk har implementeret Rich Snippets på forsiden af deres website, for at vise potentielle nye kunder de fremragende anbefalinger, tidligere kunder har givet dem. Rich Snippets er Googles værktøj til dig, som ønsker at skille dig ud fra dine konkurrenter, og tiltrække de kunder som vægter anbefalinger højt.

  1. Få en tredjeparts mening

Især kvinder lægger stor vægt på anbefalinger fra andre relevante og autoritære mediebrugere, der har kendskab til området. Ved at have en veludviklet digital strategi kan du få youtubere eller bloggere, der interesserer sig for din produktkategori til at udtale sig positivt om dit produkt.

Overordnet set vil en velstruktureret og grundig digital markedsføringsstrategi skabe en større trafik og synlighed i det overkommunikeret produktmarked.

Alt dette kan virke svært, så en anbefaling er at tage fat i et mediebureau eller dem der i dag hjælper dig med din hjemmeside og lade ham/hende råde dig.

Leif Christensen & Nord advertising

Tilmeld nyhedsbrev