’Jeg googler det lige!’ er efterhånden standardreplikken, når vi skal blive klogere på noget: Hvor finder jeg et godt fitnesscenter? Hvad går der i biografen for tiden? Hvilke vinduer giver minimalt varmetab? Hvis det findes, findes det på Google

Google er suverænt vores bedste ven, når vi søger efter svar. Derfor er der gode penge i det, hvis Google foreslår din hjemmeside, når der søges efter produkter eller ydelser, som du kan matche. Når Google peger på dig, kan det nemlig mærkes både på trafikken på din hjemmeside og på din synlighed overfor din kundemålgruppe – to faktorer, som har stor betydning for din bundlinje.

Google har forskellige parametre til at vurdere, hvilke websider der er mest relevante for bestemte søgninger. Og Google er – som enhver god ven – ikke fedtet med at komme med gode råd. Oftest servicerer Google os med intet mindre end 10, 14 eller 20 sider fyldt med kvalificerede bud på, hvor vi kan finde det, vi søger. Men lad os se realiteterne i øjnene: Der er stort set ingen, der finder dig, hvis Google har placeret dig på side 2 eller endnu længere omme i søgeresultaterne.

91,5 % af alt den trafik, der dirigeres ud til hjemmesider på baggrund af en Google søgning, lander på de hjemmesider, der er placeret på side 1. Typisk vælger 30-40 % at klikke sig ind på det site, der står som det øverste resultat på side 1. Står du som nr. 2, vil du sandsynligvis kunne regne med at 15-20 % klikker sig videre til din hjemmeside. Så kort sagt: Jo højere oppe på side 1 du får dig placeret, jo bedre.

Det er ikke nok bare at have en hjemmeside

Det hjælper ikke noget at have verdens bedste hjemmeside, hvis der ikke er nogen, der finder den. SEO og Google Adwords er de vigtigste værktøjer til at sikre dig, at dine kunder får øje på din hjemmeside, når de søger efter services og produkter, som du tilbyder.

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, eller på dansk: søgemaskineoptimering. SEO er et samlet udtryk for alt det, du kan gøre for at blive mere synlig i søgemaskinernes organiske (ikke betalte) søgeresultater. Teknisk set handler det om, at du optimerer din hjemmeside, så den imødekommer de kriterier, som Google udvælger sine søgeresultater efter. Med den rette indsats vil du over tid kunne overhale dine konkurrenter og opnå en bedre rangering i Googles søgeresultater. Med andre ord betyder SEO, at du har fuldt fokus på at øge din hjemmesides synlighed for at tiltrække flere besøgende. Ovenikøbet besøgende, der oftest er langt i deres beslutningsproces om at købe.

Du kan også opnå synlighed igennem Google Adwords, som er en annonceringsplatform, der sikrer dig en placering helt i toppen af søgeresultaterne – FØR de organiske. Og det bedste af det hele er, at du kun betaler, når nogen klikker på din annonce og besøger din hjemmeside. De bedste resultater opnår du ved at kombinere SEO og Google Adwords. Når du er synlig i de organiske såvel som de betalte søgeresultater, viser du, at du er en prominent spiller på markedet. Det øger din troværdighed hos såvel kendte som nye kunder. Ydermere fungerer det som en defensiv: Der er i gennemsnit kun plads til 10 søgeresultater på side 1, og jo flere du har patent på, jo færre er der tilbage til dine konkurrenter.

En ekstra bonus er, at du igennem SEO og Google Adwords får målbare resultater og adgang til betydningsfulde data. På den måde kan du både dokumentere effekten af dine investeringer og træffe de rigtige valg i forhold til, hvilke optimeringsmuligheder og indsatsområder der vil være værdifulde for dig at fokusere på fremadrettet.

Klubdanmark afholder netop i dag (den 6. december 2018) et netværksmøde i Svendborg, hos Solo Fitness, hvor vi har inviteret nogle specialister, fra firmaet Convey, til at komme og fortælle om netop dette. Vi kan selv nå langt på dette område, især med gode råd fra nogen der har forstand på det. Det kan dog også være lidt penge værd at outsource dit SEO-arbejde til et bureau, her vil du kunne få eksperthjælp til at nå dine målsætninger.

Forfatter: nord advertising & Leif Christensen

Tilmeld nyhedsbrev