Der ca. 750 fitnesscentre i Danmark. Det være sig store og mindre store fuld-service-centre eller mindre-niche centre og alt derimellem.
Alle disse fitnesscentre og deres ledere, er på forskellige niveauer i deres udvikling, modenhed og økonomiske status. På hvilket niveau er du?
- Center ejere, der kun “forsøger at overleve”.
Virksomheden går ikke godt af forskellige grunde, virksomheden bløder, ejerne arbejder meget og ofte uden direkte løn. Fokus er på at kunne betale den næste faktura, og udsigterne er ikke lyse.
- Center ejere, der er på “normal status”.
Virksomheden er mere etableret, og der er en identitet, som man tror på. Men det er stadig lange arbejdsdage, og lønnen er ikke høj. Den langsigtede indtjeningsevne skal være bedre, og ejeren har brug for en bedre balance mellem arbejde og fritid.
- Center ejere, der er “succesfulde”.
Virksomheden har nu formået at blive et populært fitnesscenter med et godt omdømme. Du tør tage lidt mere for din vare og levere “meget for pengene”. Ejeren kan tage en bedre løn og kan tillade sig at lave andre positive ting på bekostning af virksomheden. Arbejdsdagen er rimeligt normal, og den planlagte ferie er en selvfølgelig ting.
- Center ejere, der tilhører “den ultimative elite” (top 2 – 3 % af alle Center ejere).
Målet er nået, virksomheden er en “cash cow” og leverer rigtig gode nøgletal. Udover en god løn samt andre fordele, kan ejerne tage et udbytte på plus 400.000 KR årligt. En “exit” kan være en mulighed og du er en stærk buy-in kandidat.
På hvilket niveau er du og dit fitnesscenter og hvad er dit mål? Sandsynligvis (hvis du ikke allerede er der) søger du den “ultimative elite”, spørgsmålet er – hvordan kommer du derhen?
Du kan måske ikke gøre dette alene, du kan have brug for professionelle rådgivere til at guide dig til vejen for succes.
Der findes ikke andre produkter, i et fitnesscenter, med et så godt afkast som salg af medlemskaber. Vejen til økonomisk succes i et fitnesscenter, skal derfor sikres igennem nettotilvæksten på medlemskab, og eller prisen pr. medlemskab. Dette gøres bedst, hvis du kan sikre disse 7 initiativer:
- Det mest enkle er, at konkurrencebilledet ændres sig, og et nærliggende center går i konkurs. Deres medlemmer (og deres bedste instruktører) kommer til dig. Dette kan du dog ikke selv sikre.
- Du er konsekvent med din markedsføring, laver to til tre kampagner om året, sikre et effektivt ”member get member” system, samt sikre at alt personale ved at der skal og hvordan der skal sælges.
- Du ændrer din organisation og sikre flere ressourcer til punkt nr. 2.
- Tilpas din medlemskabstruktur, så den passer til det nutidens medlemmer efterspørger.
- Du prøver at levere noget unikt, som ingen andre har, eller et produkt som henvender sig til en ny målgruppe, du aldrig tidligere har haft i centeret
- Udmeldelser reduceres markant – du begynder at arbejde mere aktivt med forskellige foranstaltninger der gør at dine medlemmer bliver noget længere.
- Total makeover – Nyt design, større udvalg og nyt udstyr.
Nogle af de ovennævnte 7 initiativer skal implementeres, hvis der skal sikres en nettotilvækst og en større indtjening. Hvis du lykkes med alle 7 punkter, kan der virkelig ske “mirakler”. Ellers kan et etableret center maksimalt regne med en årlig forbedring i antallet af betalende medlemmer på 2-4%.
Hvad skal du gøre i dag for at tage dit center til næste niveau?
Forfatter: Bjørn Johansson og Leif Christensen